Voorouders.net
Hét STARTPUNT voor stamboomonderzoek in Nederland
Nieuws Stap voor stap Forum Help Links Zoeken Mijn voorouders

Nieuws

• Voorouders.net houdt voor u het belangrijkste stamboomnieuws bij.

Forum

• Hier kunt u uw genealogische
    vragen stellen en in contact
    komen met collega-genealogen.

Internet Gids

Stamboomzoeker.nl

Voorouders.net

• De Internet Gids bevat duizenden links naar genealogische websites, handig gerangschikt op categorie én provincie of gemeente.
  • Stamboomzoeker.nl is een genealogische zoekmachine waarmee u naar personen kunt zoeken in duizenden stambomen verspreid op internet.
  • Natuurlijk kunt u ook zoeken in binnen de informatie die op Voorouders.net te vinden is.

Mijn.voorouders.net

• Op Mijn.voorouders.net kunt u GRATIS uw eigen stamboom publiceren. U kijgt dan een eigen subdomein (bv. uwnaam.voorouders.net) en houdt alle controle over uw gegevens en over wie uw stamboom mag zien.
Home » Forum

Uitvoeringstijd verwantschap aanpassen

Stel hier uw vragen over de stambomen op Mijn.voorouders.net.

Uitvoeringstijd verwantschap aanpassen

Berichtdoor Wilco1219 » zondag 24 februari 2013, 13:35

Wanneer ik bij sommige personen de verwantschap tussen mij en desbetreffende persoon wil zien stuit ik op de melding:

Om te voorkomen dat het proces de maximale uitvoeringstijd van 60 seconden zou bereiken, is het gestopt voor het volledig is uitgevoerd.

Er is geen verwantschap gevonden tussen deze personen.

In sommige gevallen is dat erg logisch omdat de verwantschap op een rare manier loopt of gewoon heel erg ver weg is. Er zijn echter ook gevallen waarbij ik simpelweg een directe afstammeling ben (weliswaar 16 generaties) waarin de foutmelding op treedt.

Is er een manier waarop ik de maximale uitvoeringstijd kan aanpassen? 60 seconden is wel lang, maar omdat de verwantschap niet heel erg ingewikkeld is zou ik willen kijken of 90 seconden bijvoorbeeld nét het verschil kan maken tussen het wel of niet vinden van een verwantschap.

Verder vraag ik mij af hoe er naar de verwantschap gezocht wordt? Aangezien ik zelf de eerste persoon in de stamboom ben (ID-nr is 1) zou dat niet moeilijk moeten zijn. Of gaat het algoritme alle nakomelingen één voor één af per generatie? In dat geval zou de foutmelding ook raar zijn omdat mijn stamboom alleen voorouders van mij bevat. Dan zou het algoritme altijd bij mij uit moeten (kunnen) komen.

Ik begrijp niet waarom het zo lang duurt om een relatie tussen mij en mijn voorouder te vinden. In sommige gevallen is de browser traag omdat ik andere dingen tegelijkertijd via de internetverbinding doe. Stel dat ik daardoor die foutmelding krijg, wordt deze dan ergens opgeslagen zodat ik bij de volgende poging meteen weer de foutmelding zie?

Althans zo lijkt het bij mij wel. Wanneer ik meteen daarna opnieuw de verwantschap probeer te vinden zie ik vrij snel de foutmelding, volgens mij sneller dan de 60 seconden die in de melding zelf staan.
Familie van der Mersch op http://stamboom.vandermersch.net
Wilco1219

Re: Uitvoeringstijd verwantschap aanpassen

Berichtdoor Gerrit Veldman » maandag 25 februari 2013, 13:13

Wilco1219 schreef:Is er een manier waarop ik de maximale uitvoeringstijd kan aanpassen? 60 seconden is wel lang, maar omdat de verwantschap niet heel erg ingewikkeld is zou ik willen kijken of 90 seconden bijvoorbeeld nét het verschil kan maken tussen het wel of niet vinden van een verwantschap.

Alleen als dat op jouw server mogelijk is. In het script /core/relation.php kun je de 60 veranderen in 90, maar die 90 heeft alleen effect als max_execution_time ook op 90 of hoger staat op jouw server. Eventueel kun je proberen dat aan te passen.

Overigens heb ik voor een maximum van 60 gekozen, omdat mijn ervaring is dat na 60 seconden vaak de verbinding wegvalt. De server voert het script dan wel uit, maar je krijgt het resultaat niet te zien. En dan heb je er dus niets aan.

Wilco1219 schreef:Verder vraag ik mij af hoe er naar de verwantschap gezocht wordt? Aangezien ik zelf de eerste persoon in de stamboom ben (ID-nr is 1) zou dat niet moeilijk moeten zijn. Of gaat het algoritme alle nakomelingen één voor één af per generatie? In dat geval zou de foutmelding ook raar zijn omdat mijn stamboom alleen voorouders van mij bevat. Dan zou het algoritme altijd bij mij uit moeten (kunnen) komen.

Het script gaat van beide personen alle voorouders af. Dus eerst van persoon 1 de vader, dan van persoon 2 de vader. Dan van persoon 1 de moeder, dan van persoon 2 de moeder. Vervolgens de grootouders, dan de overgrootouders, enz. Zodra een voorouder van persoon 1 ook voor blijkt te komen bij persoon 2, stopt het script.

Op deze manier zal een verwantschap tussen bv achterneven veel sneller gevonden worden dan een verwantschap tussen personen die weliswaar rechtstreeks van elkaar afstammen, maar toch veel generaties van elkaar verwijderd zijn.

Wilco1219 schreef:Ik begrijp niet waarom het zo lang duurt om een relatie tussen mij en mijn voorouder te vinden. In sommige gevallen is de browser traag omdat ik andere dingen tegelijkertijd via de internetverbinding doe. Stel dat ik daardoor die foutmelding krijg, wordt deze dan ergens opgeslagen zodat ik bij de volgende poging meteen weer de foutmelding zie?

Althans zo lijkt het bij mij wel. Wanneer ik meteen daarna opnieuw de verwantschap probeer te vinden zie ik vrij snel de foutmelding, volgens mij sneller dan de 60 seconden die in de melding zelf staan.

De snelheid van de verbinding heeft geen invloed. Het gaat puur om de verwerkingstijd op de server. Dat je de waarschuwing de volgende keer weer ziet, maar dan sneller, komt omdat de uitvoer op de server gecached wordt. Het script wordt niet opnieuw uitgevoerd, maar het resultaat van de vorige uitvoer wordt meteen opnieuw verstuurd, inclusief de waarschuwing.
Gerrit Veldman
Site Admin

Berichtdoor Wilco1219 » maandag 25 februari 2013, 21:50

Wat betreft het cachen. Hoe kan je datgene wat daarin wordt opgeslagen weer leegmaken? Gewoon de browser opnieuw opstarten, of is uitloggen en dan weer inloggen ook voldoende?
Familie van der Mersch op http://stamboom.vandermersch.net
Wilco1219

Berichtdoor Gerrit Veldman » woensdag 27 februari 2013, 9:06

Deze vorm van cachen vindt plaats op de server, niet in de browser. Zie Dashboard > Gereedschap > Cache.
Gerrit Veldman
Site Admin

Keer terug naar Over Mijn.voorouders.net