Voorouders.net
Hét STARTPUNT voor stamboomonderzoek in Nederland
Nieuws Stap voor stap Forum Help Links Zoeken Mijn voorouders

Nieuws

• Voorouders.net houdt voor u het belangrijkste stamboomnieuws bij.

Forum

• Hier kunt u uw genealogische
    vragen stellen en in contact
    komen met collega-genealogen.

Internet Gids

Stamboomzoeker.nl

Voorouders.net

• De Internet Gids bevat duizenden links naar genealogische websites, handig gerangschikt op categorie én provincie of gemeente.
  • Stamboomzoeker.nl is een genealogische zoekmachine waarmee u naar personen kunt zoeken in duizenden stambomen verspreid op internet.
  • Natuurlijk kunt u ook zoeken in binnen de informatie die op Voorouders.net te vinden is.

Mijn.voorouders.net

• Op Mijn.voorouders.net kunt u GRATIS uw eigen stamboom publiceren. U kijgt dan een eigen subdomein (bv. uwnaam.voorouders.net) en houdt alle controle over uw gegevens en over wie uw stamboom mag zien.
Home » Forum

Wat betekent 'Jois'?

Voor algemene vragen over hoe stamboomonderzoek gedaan wordt: beginnersvragen, archiefonderzoek, paleografie, Latijn, tijdrekening, enz.

Wat betekent 'Jois'?

Berichtdoor hamkoster@upcmail.nl » donderdag 27 mei 2010, 20:25

Mijn naam is Henne Koster uit Haarlem, geb.1946. In 1719 is ene Bartel Koster in Haarlem komen wonen, zijn ouders zijn genaamd Barend Bartels en Antje Boermans wonende in Nieukerk Westphalen. Er is een link gelegd via Bunderboek Meijel waarin ene Bartel Costers wordt genoemd. Op de site van Meijel (Medelo)vind ik regelmatig de naam : Barthel Jois vd koster 1680 , Barthel Jois Custers 1685 , Bartel zv Jois de koster .

Voorlopig ga ik er van uit dat hij de vader is van genoemde Barend uit Nieukerk.

Wat betekent Jois toch ?? en waar kan ik eventueel verder informatie bekomen.

Alvast bedankt voor een inlichting.
hamkoster@upcmail.nl

Re: Wat betekent 'Jois'?

Berichtdoor Gerrit Veldman » vrijdag 28 mei 2010, 8:03

Misschien een afkorting van Johannis? Blijkbaar is het steeds een patroniem en dan is de uitgang -is (2e naamval) ipv -es vrij gebruikelijk.
Gerrit Veldman
Site Admin

Re: Wat betekent 'Jois'?

Berichtdoor ooijevaar@dds.nl » woensdag 2 juni 2010, 15:27

Jois is inderdaad een afkorting voor Jo[hann]is

m.vr.gr.
Remko Ooijevaar
ooijevaar@dds.nl

Keer terug naar Algemene onderzoeksvragen