Voorouders.net
Hét STARTPUNT voor stamboomonderzoek in Nederland
Nieuws Stap voor stap Forum Help Links Zoeken Mijn voorouders

Nieuws

• Voorouders.net houdt voor u het belangrijkste stamboomnieuws bij.

Forum

• Hier kunt u uw genealogische
    vragen stellen en in contact
    komen met collega-genealogen.

Internet Gids

Stamboomzoeker.nl

Voorouders.net

• De Internet Gids bevat duizenden links naar genealogische websites, handig gerangschikt op categorie én provincie of gemeente.
  • Stamboomzoeker.nl is een genealogische zoekmachine waarmee u naar personen kunt zoeken in duizenden stambomen verspreid op internet.
  • Natuurlijk kunt u ook zoeken in binnen de informatie die op Voorouders.net te vinden is.

Mijn.voorouders.net

• Op Mijn.voorouders.net kunt u GRATIS uw eigen stamboom publiceren. U kijgt dan een eigen subdomein (bv. uwnaam.voorouders.net) en houdt alle controle over uw gegevens en over wie uw stamboom mag zien.
Home » Forum

mijn begin

Voor algemene vragen over hoe stamboomonderzoek gedaan wordt: beginnersvragen, archiefonderzoek, paleografie, Latijn, tijdrekening, enz.

mijn begin

Berichtdoor amateurgenealoog » zaterdag 4 april 2009, 15:51

hallo iedereen,

Sinds enkele jaren intereseer ik me al in stamboomonderzoek.
Ik heb te maken gehad met genealogie in Polen en Zwitserland (van mijn moeders en vaders kant) maar nu ben ik benieuwd naar hoe genealogie in Nederland eruit ziet.

Voorouders.net is de eerste site waar ik op beland ben en voor een beginneling is dat een goede site.

Voor mij beginnen de problemen al bij stap 1 ''begin bij jezelf''
Ik zou de famillie van mijn stiefvader hier in Nederland willen onderzoeken maar ik heb geen contact meer met hem door omstandigheden en dus kan ik in zijn famillie geen navraag doen. Ook mijn halfbroer, dus wel een echte zoon van mijn stiefvader heeft geen contact meer met hem.

Hoe moet ik mijn zoektocht beginnen? Ik weet wel waar de famillie vandaan komt mischien helpt dat enigzins?

groetjes,

amateurgenealoog
amateurgenealoog

Re: mijn begin

Berichtdoor pimkbg » vrijdag 19 februari 2010, 18:21

Begin eens een goed gesprek met je stiefvader
pimkbg

Berichtdoor Vera Hubers » vrijdag 26 februari 2010, 16:03

Wat weet je wel van je stiefvader? Weet je bijvoorbeeld de naam van zijn vader? Dat zou een mooi beginpunt zijn.
Vera Hubers

Berichtdoor Keren » maandag 1 maart 2010, 22:04

Inderdaad is het vrij moeilijk om van iemand die nog leeft gegevens te achterhalen zonder de medewerking van zo'n persoon.
Eigenlijk komt u daar dus niet veel verder mee, tenzij er andere familieleden zijn die meer weten [en willen] te vertellen.

Als u wel weet wie de ouders waren van uw stiefvader, en indien zij reeds zijn overleden kan u daar misschien een persoonskaart bij het CBG opvragen.Ook al vermoed ik dat u deze info waarschijnlijk ook niet bezit, wilde ik u dit toch niet onthouden.
Als de data ver genoeg terug liggen, kan u in de woongemeente van de [groot]ouder[s] het bevolkingsregister eens inzien of u daar wat meer uit kan halen. Met een wat niet veel voorkomende familienaam is er zo wellicht verder te komen.
Al met al is het beste natuurlijk om de informatie uit eerste hand te ontvangen, maar neem aan dat u dat al begreep.
Succes en MvrGr, Keren
Keren

Keer terug naar Algemene onderzoeksvragen